Rekomendacje techniczne

Podczas udziału w egzaminie przeprowadzanym zdalnie, należy spełnić minimalne parametry niezbędne do prawidłowego i płynnego porozumiewania się w trakcie egzaminu.

Parametry na które należy zwrócić uwagę to sieć internetowa oraz system operacyjny.


Sieć internetowa

Rekomendujemy korzystanie z połączeń kablowych lub mało obciążonych sieci WiFi. Połączenia przez LTE, mimo że teoretycznie wystarczające pod względem przepustowości, mają problemy ze stabilnym utrzymaniem długotrwałej transmisji.

W przypadku połączeń przez WiFi lub LTE należy brać pod uwagę, że z uwagi na konstrukcję budynku, mogą występować problemy z siłą sygnału w różnych częściach mieszkania.

STRATA PAKIETÓW
Programy do komunikacji audio/video zwykle nie wymagają dużej przepustowości, ale wymagają szybkich i niezawodnych odpowiedzi serwera.
Przykładowy serwis do wykonania testu straty pakietów wykonaj test »
Poprawny wynik
Total Packet Loss – 0
Upload Packet Loss – 0
Download Packet Loss – 0
PRZEPUSTOWOŚĆ
Test połączenie internetowego można wykonać na pośrednictwem serwisu: speedtest.net
PING: przeciętna wartość to 20-50 ms (im mniejsza wartość tym lepiej). Przy dużych wartościach PING (powyżej 100 ms) mogą pojawiać się problemy z połączeniami wideo oraz wczytywaniem się stron internetowych)
POBIERANIE: dla egzaminatora zalecamy >25 Mbps, dla studenta zalecamy >5 Mbps
PRZESYŁANIE: dla egzaminatora zalecamy >1 Mbps, dla studenta zalecamy >1 Mbps
System operacyjny

Rekomendujemy korzystanie z systemu operacyjnego Windows 10 oraz przeglądarek Chrome lub Firefox.

Ponieważ na działanie przeglądarki mogą mieć wpływ zainstalowane wtyczki, w przypadku problemów zaleca się korzystanie z trybu prywatnego (incognito) lub przeglądarki bez uruchomionych wtyczek.

Komunikacja synchroniczna

Podczas korzystania z komunikacji asynchronicznej (MS Teams, BigBlueButton) zaleca się, aby wyłączyć wszystkie inne aplikacje tego rodzaju, ponieważ może dojść do zablokowania dostępu do mikrofonu i/lub kamery przez jedną z aplikacji (tzn. jeśli podczas używania BigBlueButton pojawią się problemy z mikrofonem lub kamerą, to należy wyłączyć MS Teams).

W miarę możliwości odradzamy przełączanie mikrofonu i wyjścia dźwięku podczas używania aplikacji do komunikacji synchronicznej. Najlepiej takie zmiany wprowadzać przy zamkniętej aplikacji. Jeśli po podłączeniu urządzenia występują problemy, należy wybrać nowe urządzenie w konfiguracji aplikacji, a jeśli to nie pomaga – zrestartować aplikację, ewentualnie komputer.

W przypadku dalszych problemów z dźwiękiem, można spróbować rozwiązań podawanych przez Microsoft na stronie pomocy technicznej (m.in. punkty 5 i 7).