Warsztaty to narzędzie pozwalające m.in. na wzajemną jakościową ocenę studentów według zadanych kryteriów. Angielskie słowo „workshop” oznacza spotkanie służące wymianie intensywnej dyskusji i pracy nad danym zagadnieniem. Tak więc niekoniecznie chodzi tu o samą ocenę innych, ale także o sposób odniesienia się do poglądów innych, jakość reakcji i umiejętność udzielania informacji zwrotnej.
Zadanie studenta polega na wysłaniu swojej pracy a następnie ewaluacji prac innych studentów.
Warsztaty przebiegają w następujących fazach:
- Faza konfiguracji. Przeznaczona dla prowadzącego. Może on precyzyjnie ustawić i zaplanować przebieg „Warsztatów”. Może także zaplanować czas, od którego studenci będą mogli zacząć składać swoje prace.
- Faza składania prac. Studenci składają swoje prace. Jeszcze nie mają możliwości oceniać innych.
- Faza recenzowania. Studenci otrzymują prace innych studentów w celu dokonania recenzji według zdefiniowanych kryteriów.
- Faza ewaluacji ocen. Czas, w którym prowadzący dokonuje oceny recenzji dokonanych przez studentów w poprzedniej fazie.
- Zamknięcie. Zakończenie całej aktywności.
Istnieje możliwość dostosowania „Warsztatów” do założeń prowadzącego.
Możliwości jakie stoją przed nauczycielem to przede wszystkim konieczność wyboru między anonimowym a nieanonimowym trybem oceny wzajemnej studentów oraz czy dobór osób oceniających będzie losowy, czy raczej z góry narzucony.
Do dziennika ocen studentowi wpisywane są dwie oceny:- ocena za zadanie
- ocena za jakość oceniania innych