W zależności od potrzeb prowadzący ma możliwość wyboru pomiędzy kilkoma sposobami zastąpienia tradycyjnych wykładów na uczelni wykładami zdalnymi.
Pierwszym pytaniem, na które powinien sobie odpowiedzieć, jest to czy chce by było to spotkanie „na żywo”, w którym prowadzący i uczestnicy, w jednym czasie, zasiadają przed swoimi komputerami i w czasie rzeczywistym uczestniczą w spotkaniu czy raczej studenci powinni mieć możliwość zapoznania się z materiałami w dogodnym dla siebie czasie, a prowadzący chce z wyprzedzeniem przygotować materiały.

OPCJA 1:
Nagrany wykład. Nagranie prezentacji PowerPoint z dźwiękiem i zamieszczenie na platformie Pegaz
Pierwszym ze sposobów jest użycie popularnego PowerPointa do nagrania prezentacji z komentarzem głosowym wykładowcy. Jest to funkcja nowa, rzadko używana, dlatego warto wspomnieć o jej istnieniu w tym programie. Najnowsza wersja PowerPointa (dostępna dla każdego pracownika UJ bezpłatnie – TUTAJ do pobrania) posiada funkcję nagrywania głosu prelegenta i stworzenia na tej podstawie filmu zawierającego pokazywane slajdy oraz głos wykładowcy.
Nagrana w taki sposób prezentacja może być zamieszczona na Pegazie, może też być wielokrotnie wykorzystywana w przyszłości. W razie potrzeby można także dokonywać w niej aktualizacji treści i nagrań (np. można podmienić nagranie przyporządkowane do jednego konkretnego slajdu, bez konieczności ponownego nagrywania całości).
Czego prowadzący potrzebuje?
- Komputer (laptop)
- Mikrofon (w laptopach często jest już wbudowany)
- Najnowsza wersja programu PowerPoint *) („Office 365 ProPlus” dostępny ze strony: https://dui.uj.edu.pl/office365proplus)
*) niektóre (nie wszystkie) poprzednie wersje PowerPointa także posiadają możliwość dokonania nagrań, najnowsza wersja jest jednak pod tym względem najbardziej dopracowana - UWAGA! DOBRA WIADOMOŚĆ: w momencie nagrywania wykładu, prowadzący nie musi mieć dostępu do Internetu. Dostęp ten jest konieczny już tylko w następnym etapie, po dokonaniu nagrań, w momencie zamieszczania gotowego wykładu na platformie.
OPCJA 2:
Webinar (wykład „na żywo”) poprzez serwis Youtube
Popularny serwis internetowy YouTube daje możliwość przeprowadzenia wykładu na żywo. Prowadzący mówi do kamery (np. wbudowanej w laptopa), studenci natomiast mogą uczestniczyć w spotkaniu w czasie rzeczywistym poprzez zamieszczanie pytań i uwag w postaci tekstowej. Jednocześnie transmisja jest zapisywana (pod tym samym adresem) do obejrzenia w późniejszym terminie.
Czego prowadzący potrzebuje?
- Komputer (laptop)
- Mikrofon i kamera (w laptopach często są już wbudowane)
- Dostęp do Internetu, sprawna niezawodna sieć internetowa
- Konto na serwisie YouTube (lub Gmail)
- Uruchomiony „Kanał” na YouTube (wymaga zweryfikowania przy pomocy numeru telefonu oraz jednokrotnego odczekania około 24 godzin)
OPCJA 3:
Zamieszczanie materiałów na platformie PEGAZ
Materiały do zajęć, mogą zostać udostępnione studentom za pomocą platformy zdalnego nauczania Pegaz.
Na platformie każdy z prowadzących dysponuje kursami, które są automatycznie tworzone na podstawie danych z systemu USOS – dla każdej grupy utworzonej w USOSie istnieje obszar (kurs) na Pegazie, do którego przypisani są studenci tej grupy. Dzięki temu nie trzeba zgłaszać formalnie prowadzenia kursu, nie trzeba też podejmować żadnych dodatkowych działań w systemach informatycznych – wystarczy przejść z danych zajęć w USOSweb’ie do odpowiadającego mu kursu na Pegazie.
Można także zalogować się bezpośrednio na platformie pod adresem pegaz.uj.edu.pl
Lista prowadzonych przez pracownika kursów wyświetli się po zalogowaniu na stronie głównej.
Użytkownicy logują się swoimi danymi, których używają przy logowaniu do systemu USOSweb.
Czego prowadzący potrzebuje?
- Komputer (laptop)
- Dostęp do internetu (nie są tu wymagane wysokie parametry internetu. Do większości zadań wystarczy domowe WIFI)
OPCJA 4:
Seminarium „na żywo”. Spotkanie „twarzą w twarz” w małej grupie osób.
Poza przygotowywaniem wykładów („na żywo” lub nagranych), które są w mniejszym lub większym stopniu komunikacją jednostronną prowadzącego w kierunku studentów, istnieje często potrzeba zorganizowania spotkań „na żywo” w mniejszych grupach na zasadzie konwersatorium. W takich spotkaniach wszyscy, lub większość uczestników, ma włączone mikrofony i kamery, wszyscy mogą brać udział we wspólnej dyskusji.
Dostępnych jest obecnie wiele technologii i platform, na których możliwe są tego rodzaju spotkania. Technologie te mają często podobny zakres funkcji m.in.
- Możliwość udostępnienia prezentacji podczas spotkania
- Wirtualna tablica, na której można pisać
- Możliwość udostępnienia studentom widoku własnego ekranu (np. z omawianą aplikacją lub stroną internetową itp)
- Możliwość komunikacji tekstowej na tzw. „czacie” w razie potrzeby przesłania np. odnośnika do omawianej strony internetowej lub komunikacji tekstowej w razie problemów np. z dźwiękiem
- Dostępna aktualna lista osób uczestniczących w spotkaniu na żywo
- Możliwość wyboru moderatorów spotkania, którzy będą mieli większe uprawnienia umożliwiające pomoc w efektywnym prowadzeniu dyskusji.
Czego prowadzący potrzebuje?
- Komputer (laptop)
- Dostęp do internetu (dobre parametry internetu)
- Słuchawki z mikrofonem (oraz wtyczką USB)
Czego potrzebuje uczestnik (student)?
- Komputer (laptop)
- Dostęp do internetu (dobre parametry internetu)
- Słuchawki z mikrofonem (oraz wtyczką USB)